3de leerjaar

KLASPAGINA VAN HET 3DE LEERJAAR

Hallo iedereen,

hopelijk zijn jullie allemaal klaar om een nieuw schooljaar te starten? 

Zoals jullie wel weten kan je via onze klaspagina regelmatig links terugvinden naar activiteiten of oefeningen die we in de klas deden. Op deze manier kunnen jullie thuis nog even terugblikken naar de les.

We maken er samen een knotsgek, leerzaam, boeiend schooljaar van!

 

Lieve groetjes,

juf Kim  

 

 

Mag ik vragen om wekelijks even de klaspagina te checken zodat U steeds op de hoogte blijft van alle nieuwtjes.

Positieve feedback, tips... mogen steeds gegeven worden. Ik probeer dan aan de vragen of verwachtingen iets te doen.

 


 ZOEKERTJES

Afbeeldingsresultaat voor classdojo zoeken

Graag een doos met papieren zakdoekjes meebrengen naar de klas.

 

15 oktober van 13u tot 14u30 staat onze volgende uitstap al op het programma. Kan jij rijden? Super! Vul dan het briefje in dat maandag meekomt. 

Dank u!

 


 

FOTO'S

eerste week

knutsellessen (wordt steeds aangevuld)

In het bos (op school + uitstap park d'ursel)

 

 


Even voorstellen...

Ik ben juf Kim (Reynaerts) en klasjuf van het 3de leerjaar.
Ik ben naast juf ook mama van Ine en Alynne, die ook op Sint-Carolus naar school gaan.
Ik woon samen met Chris. 
Ons gezin wordt vervolledigd door Niño, onze mini malthezer en 3 kippen.

Naast het leven thuis en het schoolwerk maak ik graag tijd voor aerialyoga, piloxing, joggen en lekker koken.

Ik ben voor vragen steeds beschikbaar na school of via mail kimr@carolusschool.be

 

Alle verdere info over de klas kom je te weten op onze infoavond op donderdag 6 september 2018 om 19u.

Ik nodig iedereen dan ook van harte uit op deze zeer informatieve avond ;o)

 


Klasbrieven Afbeeldingsresultaat voor brievenbus tekening

Druk hier voor de vernieuwde richtlijnen ivm de zwembrevetten. (Als je registreert, krijg je een handleiding met de nieuwe regels en afspraken)

Druk hier voor de uitleg over de parate kennis toetsen.

 

 

 

 


Verslagjes

Toneelvoorstelling King Kong

Op 5 oktober 2018 gingen we met 3 en 4 naar de toneelvoorstelling King Kong. 
Een jongen met geheimen gunt hem een blik in zijn wereld. Zo heeft hij een vader die 'geheim agent' is en steeds heel lang van huis weg is. Hij mag hem ook niet bellen. Hij is verliefd op Rosalinde en ze hebben gekust. Hij is jaloers op Cédric.

Steeds wanneer hij een tegenslag kent of teleurgesteld wordt, breekt er iets af in zijn kamer. En zijn wereld/kamer stort letterlijk in wanneer hij ontdekt dat Rosalinde niet meer verliefd is op hem en hij ontdekt dat zijn vader eigenlijk in de gevangenis zit.

De achterliggende betekenis van het instorten van de kamer was voor de leerlingen onduidelijk. Zij vonden het vooral grappig. Hier gaan we het maandag in de klas nog even over hebben.

De eerste klasbeloning

Wauw! Wat deden jullie al heel flink jullie best. Jullie houden zich flink aan de klasafspraken en letten flink op. Door dit positieve gedrag hebben jullie al 25 punten verzameld en dat was goed voor een eerste beloning. 15min EXTRA SPEELTIJD!! Op naar de volgende beloning... Hou vol allemaal!

Ons klashuis
Van juf Petra kregen we deze maand de opdracht om te werken rond ons thuis voelen in de klas. Wat zorgt ervoor dat we ons goed voelen, hoe kunnen we daar samen aan werken? Om echt iets van thuis te hebben in de klas, knutselden we een groot huis met allemaal kamers om daar foto's in te hangen van onze persoonlijke voorwerpen.

Met enkel wat schoendozen, touw, karton, plastiek ging iedereen heel ijverig aan de slag en werd elke kamer al snel een pareltje. Nu moeten we enkel nog onze kamers bij elkaar plakken en voorzien van onze foto's en KLAAR is ons KLASHUIS.

Als juf was ik ontzettend aangenaam verrast van de creativiteit die bij alle kapoenen tot uiting kwam tijdens deze opdracht.
Foto's van het afgewerkte huis volgen snel in de map 'knutsellessen' onder de rubriek foto's.

 1ste schoolweek
We hebben onze eerste week goed ingezet. De start in elk werkboek is gegeven. We herhaalden al wat klok, betalen met euro, de getallen tot 100, optellen en aftrekken. Maar ook al een taallesje en samen lezen kwamen aan bod. We maakten kennis met het jaarthemalied 'Stap je mee!'. Hier gaan we de komende weken nog rond werken. We verkenden de school adhv opdrachten op de plattegrond. Ons eerste WO-Thema 'Ik vind mijn weg' is op deze manier ook ingezet.
Iedereen deed flink zijn best deze week. Er werden al 10 goede punten verzameld. KNAP!! 

3 september 2018
We zijn weer gestart voor een tof en leerzaam nieuw schooljaar. Ik heb vandaag de klas beter leren kennen en we waren ook blij van elkaar na een lange tijd weer terug te zien. We zijn de dag gestart met enkele klasafspraken. Deze zijn nodig zodat iedereen zich hier thuis kan voelen in de klas en zodat iedereen weet wat er kan en wat niet.
Zo kregen sommigen al een taakje toegewezen en werd het beloningssysteem uitgelegd.
Nadien stelden we onszelf voor aan de hand van een schoen waarin we allerlei weetjes over onszelf schreven. Je kan de afgewerkte schoentjes al bewonderen donderdag tijdens de infoavond.
We speelden ook een interactieve quiz met weetjes over de juf en het 3de leerjaar. Ezgi en Ayden kwamen als winnaar uit de bus. Bravo!!
In de namiddag maakten we een zelfportret. Zullen de mama's en papa's ons donderdag herkennen? Zouden ze weten op welke bank ik zit?

Wij zijn alvast klaar om er helemaal in te vliegen... Morgen volgen al de eerste lesjes!

 

 

 


Liedjes

Stap je mee: druk hier voor het liedje, druk hier voor de clip

Strap je mee?: https://www.octopusplan.info/strapdag/straplied/

 

 

 

 


Oefeningen voor thuis

In de klas werken  we alleen met ambrasoft. Bingel kan je gerust thuis oefenen maar onze methodes op school liggen dichter bij ambrasoft en dus vind ik deze oefeningen correcter.

Je kan zowel oefenen op computer als op tablet. Ik heb de werktijd ingesteld op 45 min per dag. Als je tijd op is, stopt Ambrasoft ook.
Je kan ook af en toe taken krijgen die ik dan voor je klaar zet en waarvoor ik je een bepaalde tijd geef om deze af te werken. Indien er geen mogelijkheid tot internet is thuis, kunnen deze taken op school afgewerkt worden over de middag.

Ook de taalbende (leesteksten) en taalbende spelling staan volledig op ambrasoft. Je kan dus op een leuke manier de juiste woorden oefenen voor je dictee op vrijdag!

Hup Hup aan de slag.... Hier de link naar AMBRASOFT (codes in de agenda!)

 

Wil je de klok oefenen? Dit kan hier: 

http://www.klokrekenen.nl/

https://www.spelletjesplein.nl/zoekresultaten.html?query=klok

 

Speel je graag spelletjes? Educatieve spelletjes kunnen ook leuk zijn:

computermeester

gynzykids

Verschillende soorten oefeningen voor taal en rekenen vind je ook hier: 

http://hotpot.klascement.net/lager_onderwijs_jaar_3.htm

 

Oefeningen op zelfstandige naamwoorden:

http://www.jufmelis.nl/woordsoorten/Zelfstandig-naamwoord/Zelfstandig-naamwoord-1

http://www.jufmelis.nl/woordsoorten/Zelfstandig-naamwoord/Zelfstandig-naamwoord-2

http://home.planet.nl/~leend748/zn-geenzn1aa.htm

https://www.taal-oefenen.nl/taal-groep-5/woordsoorten/zelfstandige-naamwoorden

 

Schrijfmotoriek

Het schrijftempo ligt in het 3de leerjaar alweer hoger dan de voorbije jaren. En de komende jaren gaat dit er niet op achteruit. Integendeel.
Steeds zijn er enkele kinderen per klas die moeite hebben om het tempo bij te benen en al niet het mooiste en meest verzorgde handschrift hadden.
Vaak komt er dan nog eens die druk van de leerkracht en thuis bij dat ze ordelijk en net moeten werken. Niet makkelijk als je al die letters niet mooi op papier krijgt.

Als extra oefening of gewoon om er voor te zorgen dat het leesbaar is, laten we dan die zinnen of oefeningen wel eens overschrijven. En dan lukt het de 2de keer vaker wel. Met een beetje extra aandacht lukt het al snel beter maar daar is niet altijd de tijd voor. Ook werkt het niet bepaald motiverend voor kinderen als zij steeds opnieuw hun werk moeten herschrijven. Gelukkig, het kan ook anders. Met onderstaande tips en oefeningen kan je ook thuis al eens aan de slag om die schrijfvaardigheid wat bij te schaven en te trainen. Want het gezegde 'oefening baart kunst' blijft wel waarheid.

* Schrijf al eens de woorden in de lucht en gebruik je arm van vinger tot schouder (op deze manier wordt de spierkracht en soepelheid versterkt in de arm wat kan bijbrengen tot een soepelere schrijfvaardigheid)

* Teken herhaaldelijk cirkels op een blad van groot naar klein, liggende en rechte achten steeds over elkaar... De vingers worden op die manier aangesproken.

* Bekijk eens volgend filmpje (we doen deze zeker ook nog eens in de klas): https://www.youtube.com/watch?v=O5wuyaNiZEM

* Plaats als ouder een knikker tussen elke vinger. Laat je kind steeds met de twee dezelfde vingers als waar bij jou de knikker zit, de knikker van tussen je vingers halen. Je kind herhaalt dit tot alle knikkers tussen zijn/haar vingers zitten. De knikkers mogen niet vallen. Dit versterkt de vinger -en handspieren die zeer belangrijk zijn voor een stevige, vaste pengreep.

* Kijk als je kind thuis schrijft, dat de pengreep in orde is. Penpunt tussen duim en wijsvinger rustend op middelvinger waarbij het midden van de pen rust in de holte tussen duim en wijsvinger. Doordat de pen rust in die holte, wordt er minder hard op de penpunt gedrukt. Hoe harder er wordt gedrukt hoe verkrampter de houding vaak is.

Ik hoop dat jullie iets hebben aan deze tips!

 

 

 


Lesmateriaal

wandplaat hoofdletters > hier

schrijfwijze hoofdletters > hier 

 

WO Thema 1: Ik vind mijn weg.

Hieronder enkele oefeningen die we in de klas tijdens de les deden of als inoefening kunnen gebruikt worden.
Bekijk dit niet als leerstof maar gewoon als extra oefening. 
Enkel wat je moet kennen uit de bundel komt op de toets.
 

https://schooltv.nl/video/een-overzichtskaart-vind-je-weg-met-een-kaart/ (filmpje)

http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/8_legende.html

http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/1_verschil_luchtfoto_en_kaart.html

http://www.educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%205de%20leerjaar/2_ik_ken_de_windroos.html

http://educatief.diekeure.be/mundoleerling/uploads/oefentoetsen/focusthema%202%20-%206de%20leerjaar/2_windroos_kennen.html

http://www.computermeester.be/windroos-2.htm

http://users.telenet.be/root/hotpot/3de-Orientatie/windroos01.htm

 

WO thema 2: Het bos en zijn omgeving

De functie van bossen? druk hier

Het regenwoud: druk hier

menselijke en natuurlijke elementen: oefening hier

lagen van het bos: oefening - hier filmpje